mandag den 25. juli 2016

Guld i gule konvolutter

Det var ikke guld på godset, der ventede mig, da jeg i weekenden var på miniferie hos mine forældre, men derimod guld i to gulnede konvolutter.


Den ene kuvert fik jeg af min onkel. Han havde fundet brugsvejledningen til den symaskine, min farmor købte i 1932 og den var stadig i den originale kuvert.



Det er en meget velskrevet brugsvejledning, med masser af praktiske oplysninger og illustrationer



og også beskrivelser af ret avancerede syteknikker


Også den originale pose til nøglen, et maskines trækasse er bevaret


Bagest i vejledningen er en oversigt over fejl. Når jeg læser den, kan jeg ikke andet end smile, for det er jo nøjagtig de samme fejl og udfordringer vi kæmper med i dag.


Selv om min farmor senere fik en elektrisk symaskine, kom hun aldrig til at sy på andet end denne robuste maskine med håndsving. Hun kunne ikke vende sig til at styre hastigheden med en fodpedal, den løb simpelthen løbsk for hende.
Min farmor var ikke en dame, der lærte sit håndværk fra sig, men jeg kan stadig huske, at jeg ind i mellem var heldig, at besøge hende, når hun syede og så fik jeg lov at dreje håndhjulet, så maskinen kunne sy. Sjovt at tænke på, at den maskine hun syede på skulle drives frem, med et håndhjul og den maskine jeg i dag bruger er computerstyret.
Det lå ligesom i kortene, at jeg skulle arve farmors maskine. I mange år, havde jeg den stående i mit syværelse, men siden vi flyttede til Bjerre, har den været opmagasineret hos mine forældre. Jeg drømmer stadig om, at prøve at sy på den og med denne udførlige vejledning, kan det være jeg snart skal gøre alvor af det.

Den anden kuvert var fra min mormor. Mor havde fået den med hjem, sidst hun besøgte hende og den indeholdt en masse applikations/konturstings mønstre.


Jeg har forsøgt at fotografere nogle af mønstrene, for jeg vil gerne have hjælp til at finde ud af, hvor de stammer fra og også gerne se om andre, har brugt de samme mønstre.
Desværre er mønstrene meget utydelige, så de var svære at fotografere, men jeg håber alligevel motiverne kan ses.








Nogle af mønstrene kunne jeg godt tænke mig at bruge, men ind til videre, bliver de gemt sammen med resten af "mormors guld".
Ved du hvor mønstrene er fra eller har du set "dem i brug" så skriv gerne en kommentar heller eller på min facebook væg, gerne med billede.



2 kommentarer: