fredag den 9. januar 2015

Upcycled nederdel

For et par år siden købte jeg en nederdel med en masse lækre detaljer.
Jeg tror jeg har brugt den én gang, for den var lang og "hæflet" og jeg befandt mig ikke godt i den.
Nu har jeg afkortet nederdelen med 20 cm og håber den bliver mere anvendelig.


Først røg linningen af. Den passede, så den skulle genbruges.


Så blev der kridtet op, hvor jeg skulle klippe af.


Og til sidst blev nederdel og linning igen forenet.
Jeg har ikke syet nederdelen ind og fik derfor noget stof "til overs" ved den glatte del af linningen. For at undgå at skulle i gang med rynketråd, fik differentialen på min overlocker fuld skrue og den formåede at "opsamle" al det overskydende stof og lave det til velfordelte rynker.


Der er elastik i den bageste del af linningen og den havde en tendens til at ville sno sig. For at undgå det, syede jeg en knapisyningssøm med 5-10 cm mellemrum.


Lige lidt billeder af de detaljer jeg faldt for på nederdelen.

Det flotte broderi foran

Flæsen er flot kantet med rullesøm og sømmene er holdt på plads med zigzag og ikke en ligeud søm som jeg normalt ville vælge. zigzaggen er jo 100 gange lettere at sy, da det ikke kan ses, hvis man ikke syr fuldstændig lige. Jeg bliver simpelthen nødt til at øve mig i at bruge zigzag noget mere i disse sammenhænge, for det jo meget lettere.

På bagsiden er der små læg i den nederste del, så der er blevet plads til lidt vidde forneden, men stykket er glat hvor det syes til det øverste stykke. Sjov detalje.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar