fredag den 23. marts 2012

"Hård" kursuseftermiddag

Jeg er lige kommet hjem fra mit nok "hårdeste" kursus.
Kurset i frihåndssyning blev afholdt af Lene fra Stof og Sy og jeg var med som deltager.
For at få "materialer" nok, var vi nødt til at spise os igennem det meste af en dåse Favoritblanding,
det var virkelig hårdt, men hvad gør man ikke for kunsten........


Vi startede ud med at sy en lap på et bukseben, det er ret let, når man kan gøre det med frihåndssyning, så behøver man nemlig ikke sprætte buksebenet op. Herefter gik vi videre til at "skrive" vores navn med tråd på stof og i det hele taget øve os i at flytte stoffet i nogenlunde jævnt tempo. Da vi havde fået god føling med at flytte stoffet, fik vi en quilte sandwich at øve os på.
Til slut skulle vores hårde arbejde med chokoladerne endelig bære frugt, da vi freestylede
på tyl og vandopløseligt vlies, med slikpapir, garnrester, blonder, uld mm mellem lagene.
Her er de fleste af mine prøver, buksebenet havde puttet sig og kom ikke med på billedet.
Christels freestyle
Bemærk slikpapiret, resultatet af vores "hårde hårde" arbejde...
I løbet af kurset kom snakken også til at omhandle opspænding af sarte stoffer til maskinebroderi.
Lene fandt dette smukke sjal med megabroderi.

Broderiet er syet i én opspænding i Megahoop og er et bonusbroderi, der fulgte med rammen. Stoffet er ganske tyndt og blødt. For at få det smukke resultat, er det spændt op i rammen med vandopløseligt vlies under og vandopløselig plast ovenpå stoffet.
Jeg blev meget inspireret og skal prøve metoden, da jeg aldrig har været rigtig tilfreds, når jeg har broderet på chiffon og lignende.

Det har været en rigtig god eftermiddag, stor tak til Lene og jer andre piger for det gode selskab.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar