torsdag den 12. september 2013

Det tog sin tid

Kender du det med, at frøet til en idé bliver sået af et billede og du er bare nødt til at forfølge den idé.

Sådan havde jeg det, da jeg så dette billede


Jeg var vild med idéen om at pynte en skjorte med cirkler og bånd. Jeg kunne lynhurtigt se en masse muligheder, ikke for hæklenålen, men for mit cirkelapparat.
For snart flere måneder siden gik jeg i gang med udfordringen, men jeg kunne ikke rigtig blive færdig. Først var der overspringshandlingerne og siden var vejret ikke rigtig motiverende for at sy efterårs/vintertøj (det er i hvert fald det jeg bruger som undskyldning), men efterhånden som temperaturen faldt - og jeg havde flyttet tilstrækkelig meget rundt på den næsten færdige skjorte, har jeg taget mig sammen og gjort den færdig.


En anden grund til at skjorten var så længe undervejs, skal nok også findes i det faktum, at da jeg havde lagt den op, som anvist i mønstret, så resultatet således ud.


Og det var jeg faktisk lidt træt af, så jeg skulle lige afklare med mig selv, om jeg kunne leve med det eller jeg skulle finde en løsning.
Jeg kunne ikke leve med det, så løsningen blev, at jeg pillede den grimme oplægningskant op og syede et smalt hjemmelavet skråbånd på indvendigt.


Anstrengelserne bar frugt og nu sider oplægningskanten superflot.

Undervejs i forløbet fik jeg også testet en idé, jeg længe har haft om at brodere knaphuller, i stedet for at sy dem.
Jeg har en supersymaskine, som syr nogle virkelig flotte knaphuller, men hvis jeg nu kunne komme endnu lettere om ved at sy dem og de så måske i tilgift blev flottere, ja hvad havde jeg så at miste, altså lige bortset fra den bluse jeg har brugt rigtig lang tid på at sy.

Jeg fik lavet et mønster i TruEmbroidery

Det er måske ikke til at se det, men her placeringslinjer og knaphuller til både stolpelukningen foran og begge manchetter
Først syede jeg alle placeringslinjerne, hvorefter jeg kunne placere manchetterne rigtigt og brodere knaphullerne de rigtige steder


for til sidst at placere stolpen på forstykket langs placeringslinjen og brodere knaphullerne der.


Jeg måtte lige ændre lidt på placeringen langs linjen på forstykket, da knaphullerne ellers ikke ville være blevet syet lige i midten af stolpen, men ellers var det en virkelig nem måde at lave 10 knaphuller på.

Lige lidt detaljebilleder.

Skjortens forside og ærme, er dekoreret med bånd og diverse knapper i passende farver,  forskellige cirkler syet med cirkelapparat, applikeret cirkel syet med cirkelapparat samt en broderet cirkel fra Pfaff broderikort # 430 /Husqvarna Viking broderikort # 258 (de to kort er ens). 

Alle cirkler og broderier er blevet stabiliseret med vandopløselig vlies på bagsiden af stoffet. Da det er noget forholdsvis tyndt stof jeg har syet skjorten i, har jeg sat et ekstra stykke stof på bagsiden, der hvor jeg har syet knapper på.
Jeg har selvfølgelig også broderet mit navn på skjorten. Denne gang er det på indvendig side af kravestanden.
Som du måske lagde mærke til på billedet øverst, har jeg også leget med cirkler på min nederdel. Selve nederdelen har jeg købt færdig, men jeg har pyntet den med applikerede cirkler og broderier fra de samme broderikort som skjorten, samt en stor cirkel med masser af knapper.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar