lørdag den 14. september 2013

Nørd kursus

I går var jeg på et supergodt Nålekursus - eller nørdkursus som Lene kaldte det.

Lene havde forberedt en masse prøver til os, så vi kunne prøve nogle af alle de specialnåle, der findes, samtidig med at hun fortalte om de forskellige nåles fordele, frem for andre nåle og hvor/hvornår det vil være en fordel at benytte specialnåle.
Vi stiftede bekendskab med fjedrenål, Jeansnål, Microtex nål, Wingnål, dobbeltnål og Topstitchnål.


Når vi havde syet vores prøver, kunne vi sætte dem fast på  hver sit beskrivende ark.
Her er det fjedrenålen, jeg har leget med. Det var meget underligt at sy med en nål uden nogen som helst form for trykfod, men hold da op, hvor var der godt udsyn.


Her er lidt flere af mine prøver.




Vi fik også et flot stykke regnbuefarvet stof, hvor vi kunne sy en samlet prøve med alle nålene.
Når jeg nu sad ved en super symaskine, der kan sy bogstaver, valgte jeg at gå lidt uden for programmet og sy navnet på den enkelte nål også. På den måde kan jeg bedre på sigt, huske hvilken nål, jeg har brugt til hvilken søm.
Det var en rigtig dejlig eftermiddag og jeg vil nyde, at tage mine prøver frem, når jeg har brug for lidt nålehjælp.



4 kommentarer:

  1. Nørdet, ja:-), men også lidt sjovt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtig sjovt at deltage i kurset Bettina
      Hilsen
      Lone

      Slet
  2. Hej Lone
    Hilken maskine passer den der smarte hoppenål (Fjedrenål) til du viser
    Det er ikke en jeg har set før nogen steder - hvad bliver den brugt til oprindeligt? Quilt - eller alm syning ?
    Jeg kunne godt tænke mig at få fat i sådan en til min maskine, hvis man kan få en der passer til den, da jeg som sagt aldrig har set den før nu.
    Hilsen Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Nålen er en ganske almindelig nål, men med en fjeder på. Den kan derfor bruges på alle maskiner. Jeg har heller ikke set nålen andre steder i Danmark, men du kan sende en mail til Stof og Sy i Skanderborg, så sender de gerne med posten.
      Nålen er beregnet til og udviklet til quiltning.
      Hilsen
      Lone

      Slet