onsdag den 1. februar 2012

Kærestevante til Valentins dag

Min "søster" og jeg fik sammen med vores bedre halvdele, hver en strikket kærestevante i julegave af min mormor. Jeg tror opskriften stammer fra Hendes Verden.


Jeg kunne sagtens se muligheden for at sy sådan en vante, så jeg gik på udkig i mine gemmer efter noget passende stof og fandt en rest uldstof fra en jakke, jeg syede for flere år siden, noget sødt jersey til foer og noget rib, samt nogle små rester kogt uld til hjerter.

Jeg startede med at skære nogle hjerter på min AccuQuilt. Jeg skærer gerne for dig, men du kan sagtens selv klippe nogle passende hjerter
Jeg har tegnet et mønster på selve vanten, som du kan hente ved at klikke her. For at få den rigtige størrelse, skal du sætte din udskriftsindstilling til "None" eller "Ingen" (Hvis du vil se mere om, hvordan du printer ud i den rigtig størrelse kan du klikke her og se min video om Print fra PDF).
Som en ekstra sikkerhed, for at du har printet i den rigtige størrelse, kan du måle vantens foldelinie. Den skal være 20 cm.

Til èn vante skal du bruge: 2 stykker yderstof, 2 stykker foer, 2 stykker rib på hver 20 x 14 cm (ribben skal være 20 cm i den retning stoffet kan strækkes) samt nogle hjerter.

Start med at sy hjerterne fast på retsiden af det ene stykke yderstof.

Sy herefter de to stykker foer sammen ret mod ret og de to stykker yderstof ret mod ret. Brug 1 cm som sømrum.

Husk ikke at sy der hvor hænderne skal stikkes ind i vanten. Se mønstret for markering. Læg også mærke til, at jeg da jeg syede foeret, har brugt en smal zig-zag til sammensyningen. Dette sikre, at tråden ikke springer, når stoffet strækkes.

Læg også mærke til, at jeg har syet tværs over i bunden af hjertebuen. Dette giver en pænere forside, når det hele er syet sammen

Yderstoffet skal nu vendes, men inden du gør det, skal du lige lave et par små klip næsten ned til stikningen i hjertebuen.

For at der ikke bliver alt for meget stof i bunden af hjertet, skal du også leve nogle små hak næsten ind til stikningen her.

Til sidst skal du klippe hak i begge sider af "hullet" til hænder. Se evt. mønstret for placering.

Foeret puttes nu inden i yderstoffet og hæftes fast langs hullerne, så de rå kante stikker ud.

Fold ribben på tværs ret mod ret og sy sammen. Buk den derefter til halv højde, så syningen bliver gemt.

Træk ribben ned over det ene hul på vanten, så både vantens og ribbens rå kanter vender opad.

Fordel ribben rundt langs hullet i vanten og hæft med nåle.

Sy hele vejen rundt langs hullet. Det er lettest at sy "inden i" hullet.

Gør det samme med den anden rib. Vend ribbene på plads og din vante er færdig.



2 kommentarer: